سیرکولاسیون

سیرکولاسیون 

در فرهنگ تشریحی معماری و ساختمان سیرکولاسیون به این معنا آمده است:

۱الگوی رفت و آمد در یک محوطه یا ساختمان.

۲ در ساختمان ، طرحی که جریان رفت و آمد روان ، کم‌اتلاف و کارکردی را تأمین می‌کند.

۳ راه جا به‌جایی در یک ساختمان ، مانند درها ، راهروها ، پله‌ها ، آسانسورها.

۴جریان پیوستهٔ مایع یا گاز در مداری بسته.




نمونه هایی از نمایش سیرکولاسیون در پلان، مقطع و... در زیر آمده است:




دو همایش معماری حال حاضر


اولین همایش علمی پژوهشی افق های نوین در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی ایران

اهداف کنفرانس:
۱- آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین متدهای پژوهشی انجام یافته در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معمای و شهرسازی.
۲- اهتمام ویژه اندیشمندان به ضرورت توسعه و ترویج صحیح فرهنگ و مدیریت شهری نوین .
۳-راه اندازی دبیرخانه دائمی کنفرانس و دسترسی آسان علاقمندان و صرفه جویی در هزینه و وقت پژوهشگران.
۴- فراهم سازی بسترمناسب برای انتقال دانش وتجربیات کشورهای مختلف.
۵-  جلب توجه صاحبنظران و سیاستگزاران بخشهای مرتبط به اهمیت استفاده از دستاوردهای نوین در بهینه سازی فعالیتها.
۶- اشاعه ی فرهنگ  صحیح مدیریت و برنامه ریزی و توسعه آموزش و پژوهش علوم جغرافیا ، معماری و شهرسازی در فضای تمام الکترونیک.
۷- ارائه راهبردها و راهکارهای تحقق نظریه های معماری و شهرسازی اسلامی و شناخت ارزش‌ها و الگوهای مناسب.
۸-دستیابی به راهکارهای مناسب توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین در جامعه

محورهای همایش:

معماری و شهرسازی:
مهندسی معماری
معماری منظر
مدیریت پروژه و ساخت
معماری و مصرف انرژی
معماری و مهندسی عمران
معماری و هویت شهری
معماری وتکنولوژی
مرمت ابنیه سنتی
معماری پایدار و ساختمانهای هوشمند
مطالعات معماری ایران
معماری اسلامی
شهرسازی
طراحی شهری
برنامه ریزی شهری و منطقه ای
شهرسازی اسلامی
مزایا و معایب توسعه شهری
حقوق شهری و شهروندی
مشارکت مردمی در امور شهری
استانداردسازی ،الگوها و شاخص های توسعه شهری پایدار
روانشناسی شهری
زیرساخت ها و خدمات شهری
بهسازی و نوسازی شهری
گردشگری شهری
آمایش سرزمین و توسعه شهری
مدل سازی و توسعه شهری
سنجش از دور و توسعه شهری
شهر و امنیت شهری
عدالت شهری
مدیریت بحران و ریسک در توسعه شهری
حکمروایی شهری
حمل و نقل شهری
مدیریت شهری
توسعه پایدار در علوم معماری و شهرسازی
فناوری های نوین در زمینه شهرسازی وبهسازی
سایر مباحث مرتبط با معماری و شهرسازی

جغرافیا و برنامه ریزی:
جغرافیا ومدیریت جامع شهری
جغرافیا و محیط زیست
جغرافیا و فناوریهای نوین
جغرافیا واستراتژی های توسعه ملی
جغرافیا ی پزشکی
جغرافیا ی سیاسی
سنجش از دور
طبیعت گردی(اکوتوریسم)
ژئومورفولوژی
آب و هوا شناسی(اقلیم شناسی)
برنامه ریزی و آمایش سرزمین
برنامه ریزی شهری
برنامه ریزی منطقه ای
برنامه ریزی روستایی
برنامه ریزی گردشگری
توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه ریزی
سایر مباحث مرتبط با جغرافیا و برنامه ریزی

تاریخ های مهم:
مهلت ارسال چکیده و اصل مقالات: ۹۴/۴/۱۰
اعلام نتایج داوری مقالات: ۱۰ روز پس از دریافت مقالات
مهلت ارسال هزینه ها: ۹۴/۴/۱۲
مهلت ثبت نام در کارگاه های آموزشی مجازی: ۹۴/۴/۱۰
تاریخ برگزاری کنفرانس: ۹۴/۵/۸

دبیرخانه:
تلفن: ۷۷۴۵۹۷۴۲-۰۲۱
ایمیل: info@niconf.ir
سایت مرتبط: www.niconf.ir


همایش ملی عمران و معماری با رویکرد توسعه پایدار

دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت بر آن است تا با برگزاری اولین کنفرانس ملی عمران و معماری با رویکرد توسعه پایدار با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان عمران و آگاهی آنان از نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده در ایران و جهان، تقویت روحیه اعتماد به نفش در قشر دانشجوی جهت ارائه مطالعات و تحقیقات در مجامع معتبر علمی و تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام تحقیقات علمی به عنوان عامل پویایی سیستم آموزشی دانشگاه ها و ایجاد گروه های فعال دانشجویی و کسب تجربه در کار گروهی و تیمی گامی هر چند کوچک در غنای دانش فرزندان این سرزمین بردارد.

محورهای کنفرانس:
– جایگاه مناسبات فرهنگی و مشارکت اجتماعی در شکل گیری توسعه پایدار
– دستیابی به الگوهای ساخت و ساز پایدار با بکارگیری مواد و مصالح نوین
– ارتقای کیفی روشهای طراحی و ساختمان سازی با رویکرد توسعه پایدار
– فناوری های نوین و صنعتی سازی ساختمان در توسعه پایدار شهری
– آموزشهای نوین و بکار­گیری اصول پایداری تکنولوژیکی و اکولوژیکی
– اصول و معیارهای طراحی پایدار در تجارب ارزشمند ایران و جهان
– مدیریت بر چالشهای پیش رو در شکل گیری و رونق توسعه پایدار
– گردشگری، پایداری و احیای عرصه های عمومی و خصوصی
– منطقه گرایی و شاخص های زیست محیطی در توسعه پایدار
– ساختمانهای هوشمند و کاربرد انرژی های نو در توسعه پایدار
– مدیریت پسماندها و به کارگیری مواد بازیافتی در ساختمان
– بهسازی لرزه ای ساختارهای شهری با رویکرد توسعه پایدار
– مقاوم سازی ساختارهای شهری با رویکرد توسعه پایدار
– نوآوری در تحلیل و طراحی معماری و سازه های پایدار
– شهرهای جدید، توسعه شهری همساز با توسعه پایدار
– احیای بافتهای فرسوده و توسعه پایدار منظر شهری

تاریخ های مهم:
مهلت ارسال متن کامل مقالات: ۳۰ فروردین ۱۳۹۴  تاریخ جدید: ۳ تیر ماه ۱۳۹۴
زمان برگزاری همایش: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴  تاریخ جدید: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
محل برگزاری: فومن

تلفن تماس دبیرخانه: ۰۱۳۳۴۷۳۲۰۷۵
ایمیل: conf@fshiau.ac.ir
سایت مرتبط: www.conf.fshiau.ac.ir

 



قصه ها...

"قصه ها"ی رخشان بنی اعتماد

خوب در این وبلاگ به جز معماری قرار بود تاترهای خوب روی صحنه را هم بنویسم. 

شاید فقط تاتر را مطرح کردم انقدر که در این سالها فیلم خوب کم دیده ایم... اما بعد از مدت ها به تماشای فیلمی نشستم که مروری بر فیلم های درخور دیگری بود... رخشان بنی اعتماد از بانوان شایسته سینمای ایران در "قصه ها"، قصه سرنوشت آدم های فیلم های قبلیش را روایت می کند.

 

بنی اعتماد که با فیلم هایی چون نرگس، روسری آبی، زیر پوست شهر، گیلانه، خون بازی و ... خالق مهمترین آثار تاریخ سینمای ایران است در فیلم "قصه ها" نیز همانند دیگر آثارش راوی صادقی برای وقایع تلخ روزگار ما بود.

 

اطلاعات بیشتر پیرامون این فیلم را در سایت سلام سینما بخوانید.

 

 

برگزیده طراحی رستوران 2014

برگزیده طراحی رستوران 2014


Les Haras (France), Europe restaurant 


برای دیدن تصاویر بیشتر از این پروژه به آدرس زیر مراجعه نمایید:





نمونه های برگزیده در طراحی کافی شاپ و رستوران1

رستوران گرانو


مکان : تهران، ایران

شرکت معمار : گروه طراحی Hooba

معمار مسئول: هومن بالازاده

تاریخ اجرا : 2013

نوع ساختمان: رستوران

جوایز:

رتبه 1 در رقابت های ملی طراحی داخلی ایران، در رده ساختمان های عمومی برگزار شده توسط مجله معماری و ساخت و ساز   2013

این طرح در نمای بر خیابان اصلی وبا دسترسی مستقیم قرار گرفته است.گرانو در واقع بازسازی یک فروشگاه برای ایجاد اولین شعبه یک رستوران با همین نام می باشد.

یکی از اهدف اصلی در طراحی این پروژه ایجاد فضای متحد خارج به داخل از پروژه است.به طوری که به صورت مستمر در پلان می توانید تمام عناصر داخلی و خارجی طرح (مانند، نورپردازی، سقف ، دیوار، مبلمان و …) را ببینید.

 

چالش ها :

ما در ساخت این پروژه با توجه به امکانات محدود و بودجه مشتری  یک الگوی اجرایی ایجاد کردیم. اجزای پروژه در مقیاس واقعی در یک بنر بزرگ چاپ شد و  یک مدل دقیق از پروفایل ها به سازنده تحویل داده شد.با این روش هزینه کاهش یافت. همچنین استفاده از چراغ SMD ساده که به راحتی در بازار پیدا می شود از دیگر روش های کاهش هزینه بود.


 

در واقع، ما سعی در ایجاد یک سبک خاص برای شعبه اول این رستوران با توجه به امکانات موجود در کشور و از پیمانکاران داشتیم. با توجه به اینکه بودجه مشتری در مدل سازی و طراحی ساختار پروژه بسیار موثر بود.


 

 

گالری ـ رستوران مکعب سفید
معمار: ترادیسی معماری پارس (مهدی بخشی‌زاده)
موقعیت: تهران، ایران (شهرک غرب، مجتمع تجاری گلستان، طبقه دوم)
تاریخ: 1391
مساحت: 93 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: آقایان حسن عابدی و علی صدرایی
تیم پروژه: نوید صدر، گلناز بهرامی
جوایز: رتبه سوم ﮔﺮوه بازسازی جایزه ﻣﻌﻤﺎر 1392

موضوع اصلی در طراحی مکعب سفید، چگونگی پرداختن به فضا و معماری، به جای پرداختن به موضوع فرعی دکوراسیون و چیدمان بوده است. در واقع، سوال اصلی طراحان این بود که معماری فضای رستوران چگونه می‌تواند به مخاطب در دست‌یابی به تجربه فضایی متفاوت یاری رساند. در نتیجه انجام بررسی‌ها در یافتن پاسخ این سوال، به جای آغاز فرایند طراحی از خود بنا، از پتانسیل کارفرما که خود از مجموعه‌داران آثار هنری بود، استفاده شد. نتیجه این رویکرد، طراحی یک گالری بود؛ یعنی آیا می‌توان فضای معماری محدود رستوران را به گونه‌ای ساماندهی کرد که یک گالری هنری نیز باشد.


نکته اساسی در طراحی گالری، آزاد کردن سطوح دیوارها، برای نمایش آثار هنری است. نتیجه این بررسی‌ها، دست‌یابی به یک دیاگرام فضایی برای سامان‌دهی فضای رستوران و گالری در کنار یکدیگر است، به گونه‌ای که فضاهای خدماتی (رستوران) در مرکز فضا و با فاصله از همه سطوح و سقف، به صورت  نیمه‌معلق قرار گرفته باشد. بدین‌ترتیب، محدوده کشیده پروژه به دو قسمت مساوی در طرفین، یکی در سمت راهرو ورودی و دیگری در طرف حیاط مرکزی تقسیم می‌شود. با باز شدن فضای آشپزخانه از سه طرف، نور طبیعی از سالن سمت حیاط به سالنی که در طرف راهرو است، نفوذ می‌کند و همچنین به گردش هوا و سهولت در رفت‌وآمد مشتریان و خدمه کمک می‌کند. دو راهرو کناری در دو سمت توده اصلی، یعنی آشپزخانه، وظیقه ایجاد ارتباط دو سالن را بر عهده دارند. ارتفاع بلند این فضا امکان کوتاه‌تر کردن سقف آشپزخانه و در نتیجه جدا شدن کامل آن از سقف و کناره‌ها را فراهم می‌کند و این آشپزخانه در مرکز رستوران، به صورت مکعبی نیمه‌معلق خودنمایی می‌کند. دو کانتر در دو سمت آشپزخانه و در دو جهت مخالف، به منظور سرویس‌دهی بهتر به مراجعین در دو سالن تعبیه شده است.


نورپردازی این مکعب سفید در سه مرحله انجام شده است: مرحله اول، تامین نور کافی موضعی برای کاربران با تعبیه منبع نور در بالای هر میز، مرحله دوم، نورپردازی مکعب سفید مرکزی، مرحله سوم، نورپردازی دیوارهای کناری برای تفکیک و خواناتر کردن حجم مکعب سفید مرکزی و جداسازی دیوارها از سقف. با ترکیب و تنظیم شدت نورها، می‌توان نورپردازی‌های متنوعی را در ساعات مختلف روز و شب ایجاد کرد.




OS31 Designs Pop-Up Restaurant on a Frozen River

ساخت رستوران رو باز بر روی رودخانه یخزده 
طراحی پیشگام گروهی معمار بریتانیایی در زمینه سازه‌های کم وزن، برنده مسابقه‌ای بین المللی برای طراحی یک غذاخوری در وینی‍پگ کانادا شد. این رستوران که در دهانه رودخانه‌های آسینی‌بوین و رِد-که زمانی یکی از مسیرهای اصلی تجارت خز در آمریکای شمالی بود-قرار خواهد گرفت و بسیاری از آشپزان مشهور دنیا در آن مشغول خواهند شد.
«تونی بروم‌هِد» یکی از معماران شفلید پرکتیس می‌گوید که در زمستان کانادا، قطر یخ بر روی این رودخانه‌ها معمولا به دو فوت(حدود 7 سانتیمتر) می‌رسد و آن را به سطحی قوی و مناسب برای ساخت و ساز تبدیل می‌کند.
در این رستوران با وجود سرمای شدید می‌توانید انتظار غذای کاملا گرمی را داشته باشید، هرچند که برای لذت بردن از فضای رستوران باید کاملا خود را خوب بپوشانید. بروم‌هد می‌گوید: "در رستوران وسایل گرمایشی سطح بالا و گرمایی که از آشپزخانه می‌آید وجود خواهند داشت، اما شما باید حتما خود را خوب بپوشانید. اگر ما بتوانیم دمای هوا را در رستوران به صفر برسانیم، محیط کاملا دنج خواهد شد."

این سازه پیش ساخته که «RAW:almond» نام دارد، اولین سازه‌ای است که به طور خاص برای قرارگرفتن بر روی سطح یخزده آب طراحی شده است. این رستوران با ظرفیت 60 نفر، از ژانویه تا مارس سال آینده(هنگامی که آب شدن یخ‌ها آغار می‌شود) پذیرای مهمانان خواهد بود. این رستوران رو باز از داربست‌های آلومینیومی و پارچه‌هایی با قدرت کشسانی بالا ساخته می‌شود. بروم‌هد می‌گوید: "نورپردازی در این سازه بسیار مهم است، زیرا این رستوران در درجه اول در شب باز است و در آن زمان از سال هم در طی روز روشنایی زیادی وجود ندارد."
این ساختمان چلیپا مانند که از رودخانه‌های متقاطع الهام گرفته شده، دارای یک تراس نیز هست و طراحی داخلی آن به گفته داوران توده‌های برفی را به ذهن می‌آورد

ضوابط طراحی و برنامه فیزیکی:رستوران،کافی شاپ3

استاندارد های برای طراحی رستوران و کافی شاپ واغذیه فروشی ها : 
در طراحی رستوران و نیز کافی شاپ و بطورکلی اغذیه فروشی ها ( ساندویچی ها و غذاهای آماده ) 2 نکته عمده باید مد نظر گرفته شود یکی ساختمان فیزیکی رستوران و این اغذیه فروشی هاست و دیگری تسهیلات و خدماتی که باید ارائه دهد. به هر حال بخشی از این مشخصات را در اینجا آورده ام بقیه اش را هم در فرصتی دیگر خواهم آورد .

طرح کلی رستوران : 
اینکه چه تعداد وچه نوع مشتریانی از رستوران استفاده می کنند وطریقه پذیرایی از آنها که آیا بصورت خانوادگی و یا مجردی است خیلی اهمیت دارد بنابراین باید تعداد نفراتی که قرار است قرار غذا بخورند مشخص باشد .
باید بدانید که سالن = تالار یک رستوران در واقع اتاق غذا خوری مشتریان است و باید به تعداد کافی و حتی اضافی میز و صندلی در سالن باشد .ار برخی اغذیه فروشی ها بدلیل کمی جا و یا نوع غذایی که ارائه می شود و غذای سرپایی است می توان پیشخوانی را با صندلی و یا بدون صندلی جهت مشتریانی و یا آنهائیکه عجله دارند در نظر گرفت .
در رستوران ها با غذا های خاص فضاهای مورد نیاز بسیار متغیر است ممکن است اشپزی نمایشی یک محوطه مخصوص و بخش های تزیینی خاص مورد نیاز باشد قسمت سرو غذا برای یک اشپز خانه رستوران با یک پیشخوان بهتر است بین قسمت اماده سازی و اتاق غذا خوری قرار گیرد.
ساختمان رستوران باید مشخصات فنی یک مکانی را مناسب این کار است باید داشته باشد از جمله موارد زیر باید حتماً رعایت شود:

1- فضای رستوران

به گونه ای باشد که امکان سرمایش و گرمایش آن در تابستان و زمستان بخویی فراهم شود از این نظر رستوران باید دارای کولر و بخاری باشد و اگر ابعادش بزرگ است حتماً تهویه مطبوع ( گرمایشی و سرمایشی ) داشته باشد بطوریکه درجه حرارت داخل رستوران برای فصول مختلف سال و نیز بر اساس سلیقه مشتری های قابل تنظیم باشد .


2- هواکش : از ملزومات اصلی رستوران های عمومی این است که هوای درون رستوران بطور منظم تهویه و تعویض شود و هوای تمیز وارد آن شود چه در قسمت پخت غذا برای خروج دود و دم ناشی از پخت و پز و چه در قسمت سالن برای بیرون راندن هوای تنفسی مشترهای که می تواند مملو از عوامل میکرب زا و آلوده کننده باشد این بخارات تنفسی و میکربهای در صورت خارج نشدن بر روی غذاهای روباز و نیز قسمت خالی بالای بطری های آب و نوشابه وارد می شوند و باعث آلوده شدن این مواد غذایی و نوشیدنی ها می شوند . لذا استفاده از هواکشهای قوی برای تخلیه هوا ضرروی است .

3- میزهای رستوران : مشخصات میزهای سالن غذا خوری و ابعاد آنها : برای هر فرد باید فضای مناسبی در نظر گرفته شود .

فضای لازم برای هر صندلی 1.5 تا 2.5 متر مربع  

فاصله ی بین میزها 1.30 متر

ارتفاع میزها با صندلی معمولی 80 سانتیمتر و با صندلی باز 90سانتیمتر است باید حتماً صندلی بلند مخصوص کودک در رستوران باشد تا کودکان را بتوان در آن قرار داد 

ابعاد میز غذا خوری : جهت راحتی مشتریان لازم است میزی در نظر گرفته شود که برای هر نفر مساحتی با ابعاد که 60 * 40 سانتیمتر را ایجاد کند این مورد باعث می شود که افرادی که درکنار هم غذا می خورند فضای کافی برای غذا خوردن را داشته باشند . اگر چه گاهی فاصله 20 سانتیمتر فضای اضافی در مرکز برای ظروف مطلوب است اما در مجموع عرض 80-85 سانتیمتر برای میز غذا مناسب می باشد میز های گرد یا میزهای شش یا هشت ضلعی با قطر 90-120 سانتیمتر برای چهار نفر ایده ال است و می تواند در صورت لزوم یک یا دو نفر دیگر را هم پذیرا باشند.

بهر حال طراحی میزها باید به گونه ای باشد که امکان کم و زیاد کردن آنها برای مهمانی های مختلف وجود داشته باشد به این ترتیب در رستوران باید میزهای یک نفره دو نفره و سه نفره و تا شش و هفت نفره وجود داشته باشد گاهی یک مشتری وارد رستوران می شودکه می خواهد بر روی میز جداگانه ای غذا بخورد وگاهی یک گروه 10 نفره می آیند که می خواهند همگی در کنار هم غذا بخورند رستوران باید متغییر باشد تا بتواند این خواسته ها را برآورده کند .


4- پرده ها ودیوارها : پرده ها و دیوارهای سالن رستوران باید قابل شستشو باشند و بهتر است پارچه ای نباشند پرده کرکره و یا لووردراپه برای این کار خیلی مناسب تر است .




5- کف رستوران : باید کاملاً قابل شستشو باشد ودر عین حال لبز و خیلی صاف نباشد سرامیک های صاف برای این کار مناسب نیست بهتراست از موزائیک و یا سنگ استفاده شود .

6- تسهیلات عمومی : لازم است که در رستوران چند توالت و دستشویی خیلی تمیز در دورترین نقطه از سالن که با محوطه سالن تداخل نداشته باشد واز محل توزیع غذا هم دور باشد در نظر گرفته شود تمیزی این بخش خیلی اهمیت دارد باید حتماً هواکش قوی وسیفون = فلاش تانک و مایع شستشوی دست داشته باشد و با پرده ای از دیگر قسمت های سالن جدا شود سایر بخش های خدماتی نیز از قبیل رختکن برای در آوردن لباس ( کت و پالتو و نظائر آن ) باید در جنب سالن غذا خوری باشند توالت ها را می توان در بیرون از رستوران و یا منطقه ای دورتر طراحی کرد ولی روشویی برای شستن دستها قبل از سرو غذا باید حتماً در ورودی رستوران موجود باشد


7- پخش موسیقی : از آنجا که موسیقی ملایم می تواند باعث بهتر شدن اشتهای مشتریان و محو کردن صدای همهمه شود لازم است امکان پخش موسیقی یکنواخت از سقف و دیواره ها وجود داشته باشد و آهنگ ملایمی هم مطابق سلیقه مشتریان پخش شود .

8- رستوران سلف سرویس : در این رستوران ها باید غذا بصورت بوفه ارائه شود یعنی ظروف حاوی غذا در اختیار مشتریان باشد تا مخلفات غذا از جمله سالاد و سوپ و سبزی و انواع سس و پیش غذاها را بتوانند خودشان بردارند غذای اصلی هم توسط خود نفرات سرو می شود تنها در رستورانهای سفارشی است که منوی غذایی را به مشتری می دهند و او سفارش غذا می دهد .

9- آشپزخانه رستوران : غذا بهتر است در همان رستوران تهیه شود برای اینکار بخشی راباید بعنوان آشپزخانه در نظر گرفت تا غذا در آنجا پخته و آماده شود تمام قسمت های آشپرخانه باید قابل شستشو باشند وبطور مرتب شسته و ضد عفونی شوند . 



10- هود در آشپزخانه : آشپزخانه حتماً باید دارای هودهایی با هواکش های قوی باشد که بخارات غذا را از رستوران خارج کند این کار هم به بهداشت محیط آشپزخانه وسالن کمک می کند ( چون چربی و چرک روی دیوارها و پرده ها نمی نشیند ) و هم از نظر بهداشت کارکنان و مشتریان اهمیت دارد چونم اغلب این بخارات برای ریه ها سمی وخطرناک هستند وباعث بیماری می شوند خصوصاً بوی بخارات روغن و سرخ کردنی که بشدت مضر است . 

ضوابط طراحی و برنامه فیزیکی:رستوران،کافی شاپ2

انواع رستوران:

۱رستوران های معمولی: که خود به سه دسته تقسیم بندی میشوند:
۱٫۱رستوران های سنتی:۱٫۳تا ۱٫۹ متر مربع برای هر نفر با میزهای ۲ نفره وچند نفره با پیشخدمت سرویس فضای نمایش و فضای کافی برای افراد

۲٫۱رستوران های با میز سلف سرویس :۱٫۶ متر مربع برای هر نفر فضای سلف سرویس فضای پختن و آماده سازی غذا

۳٫۱رستوران های ویژه :دارای ۲ متر مربع فضا برای هر نفر و الزامات خاص

۲ – گریل روم Grill Room
گریل روم سالن مخصوصی است که در مقابل مشتری، غذا طبخ می شود ، در این سالن تمام وسایل رستوران و آشپزخانه وجود دارد و افرادی که مایل باشند، می توانند در این سالن غذا صرف کنند.

۳ – فود کورت Food Court
فود کورت به سالنی یزرگی گفته میشود که به چند غرفه مختلف تقسیم شده و در هر غرفه غدای های خاص یا دسر های مختلف ارا ئه می شود و تمام غذا های که دراین مجموعه فروخته میشود قیمت ارزان و سریع است و محل نشتن برای تمام غرفه ها یک سالن مشترک است و هر غرفه برای دریافت پول خود صندوق جداگانه ای دارد و سرو سرویس اداره می شوند این مکان ها معمولا در محل های تجاری بزرگ مثل پاساژ ها برای صرف غدای مشتریان دایر می شود


۴ – تریا Teria
در سالن تریا ، بستنی ، نوشابه ، چای ، قهوه ،کیک و غذاهای ساده مانند همبرگر و ساندویچ سرو می شود .گاهی مسافرین ، در ساعاتی به هتل وارد می شوند که رستوران تعطیل است ولی تریا ظرف ۲۴ ساعت بازاست ونباید بسته باشد،ازاین جهت مسافران می توانند هرساعت که وارد هتل شدنداز تریا استفاده نمایند .ضمنا قیمت آنچه که در تریا مصرف می شود ارزانتر از قیمتی است که در رستوران حساب می شود.



۵٫رستورا ن های بوفه Buffet
به رستوران های گفته میشود که از قبل چندین نوع غدا های مختلف و متنوع همرا با دسر آماده روی میز به زیبائی چیده اند و هر کس مایل است هر چقدر خواست می تواند از این غذا ها استفاده کند و محدودیت برای استفاده چند بار ندارند و قیمت برای هر نفر جلوی درب ورودی نوشته شده است و فقط نوشابه توسط گارسن سر میز سرو می شود و جهه آن جداگانه محاسبه و صورت حساب داده خواهد شد این رستوران ها باید دقت کنند که ظروف غدائی که در روی میز بوفه تمام شده فورا از همان غدا جایگزین نمایند.


فضاهای داخلی رستوران :
سالن اصلی رستوران. آشپزخانه.سرویس بهداشتی.بخش اداری

سالن اصلی رستوران خود به بخشهای زیرمیتواند تقسیم شود
۱٫ . پذیرش :که باید در معرض دید عموم قرار بگیرد تا فرد پس از ورود به محیط داخل رستوران دچار سر در گمی نشود
۲٫بار :بعضی از رستوران ها یک بار نوشیدنی برای مشتریان در حال انتظار دارند طرح آنها باید به گونه ای باشد که سر پیشخدمت بتواند به راحتی سفارشها را بگیرد 
۳٫کافه سرویس:۸۳/۰تا ۱٫۵ متر مربع برای هر نفر .کافه ها معمولا خانوادگی هستند و غذا به این قسمت ها حتما توسط پیش خدمت برده میشود
۴٫بار قهوه:۱٫۲تا ۱٫۴ متر مربع برای هر نفر این گونه بارها عموما به صورت سلف سرویس هستند
۵٫ سلف سرویس:۱٫۴ تا ۱٫۷ نتر مربع برای هر نفر با یک پیش خوان بلند 
۶٫ پیش خوان:باید در مکانی در مقابل دید افراد قرار بگیرد در رستوران های سلف سرویسی نقشه ی آرایش صحیح برای پیش خوان میتواند بخش مهمی از طراحی باشد 
۷٫سالن ضیافت های رسمی:۸٫تا ۱٫۲ برای هر نفر سالنی است که به طور سنتی از یک میز اصلی بعضا بر روی یک سکو با میز های جانبی تشکیل میشوند
۸٫جالباسی یا محل نگهداری پالتو:این محل باید باید قبل از ورود به رستوران در قسمت ورودی رستوران تعبیه شود,تا مشتریان بتوانند برخی از اشیاء خود نظیر پالتو، کت، کلاه و یا بسته های مختلف را در آنجا قرار دهند.
صحیح آنست که اتاق کوچکی با یکنفر مسئول که برای تحویل گرفتن پالتو چتر و دادن شماره اینکار را انجام دهد مسئول این قسمت باید بر اموال مهمانان به دقت نظارت و از ربوده شدن وسایل جلوگیری کند.
۱۰ .ایستگاه پیش خدمت(WC): باید در مکانی قرار بگیرد که مزاحم میهمان ها و افراد نشود
۱۱٫ مکان نشستن:رستوران ها باید به گونه ای طراحی شوند که تنوعی در آرایش صندلی ها را به وجود آورند( برای مثال فضاهای ۴٫۶و ۸ نفره)

آشپزخانه:
آشپزخانه باید در یک سطح باشد تا بتواند سرویس دهی کامل را انجام دهد ناحیه ی آماده سازی غذا و انبارها باید در دسترس باشند.

قسمتهای داخل آشپزخانه را نیز میتوان به قسنتهای زیر تقسیم کرد:
۱٫ناحیه ی پخت و پز :که دارای پلان آزاد است تا پیش خدمتها و آشپزها به راحتی بتوانند در فضا حرکت کرده و امر مربوط به خود را به راحتی انجام دهند
۲٫ناحیه ی تجهیزات:مکانی است برای قرار دادن تجهیزات نظیر سرخ کن کباب پز و …
۳٫ناحیه ی آماده سازی:که دارای پلان آزاد جهت آماده ساری غذا برای سرو مشتری میباشد که این مکان میتواند به صورت اتاقکی در مجاورت ناحیه ی پخت و پز هم باشد
۴٫ناحیه ی شست و شو: که باید فضای کافی برای جکع آوری و شستشو و خشک کردن و طبقه بندی ظروف را داشته باشد
۵٫ناحیه ی مربوط به پرسنل :مانند اتاق غذا خوری و استراحت پر سنل که اتاق غذا خوری پرسنل معمولا به صورت سلف سرویس با صندلی های کوچک است در رستوران های بزرگ تر اتاقی مخصوص جهت استراحت سر آشپز با حمام مخصوص وی در نظر گرفته میشود
۶٫ناحیه ی انبار مواد غذایی:که خود به بخش نگهداری مواد خشک و منجمد و… تقسیم میشود.

سرویس بهداشتی :
 برای خانم ها و آقایان باید فضای جدایی در نظر گرفت 
نحوه ی قرار گیری سرویس باید به گونه ای در نظر گرفته شود که در معرض دید عموم قرار نگیرد و تهویه ی آن به خوبی انجام شود

فضای اداری:
در رستوران های بزرگ اتاقی جهت مدیریت رستوران و فضایی جهت استراحت مدیر در نظر گرفته میشود

بهداشت در رستوران:
تمام سطوح آشپزخانه باید قابل شستشو باشند معملا سطح آشپزخانه ی عریض با شیب کمتر از ۱:۲۰ مناسب است کانال های تخلیه ی کفی در ناحیه ی آشپزخانه و انبار مورد استفاده قرار میگیرند سطوح غیر لغزنده و کاشی کاری در اشپزخانه الزامی است.


تاسیسات:
تمام امور آب برق و گاز باید توسط مجربین این امر اجرا شود تجهیزات برقی باید به قطع کن های اضطراری مجهز باشندمقررات بهداشتی غذا نیازمند تهویه ی کافی برای خارج ساختن بخار بو و …است تهویه ی مکانیکی هوا با سرعت ۷٫۷ تا ۱۰٫۲ متر بر ثانیه ضروریست دمپر یا دریچه های اتوماتیک آتش .
 پنجره ها باید مجهز به توری باشند و چنانچه از تهویه ی مکانیکی استفاده میشود بدون بازشو باشند
جهت کاهش صدا در رستوران ها باید بین دیوارهای آشپزخانه ها با غذاخوری و یا بین دیوارهایی که نمیخواهیم اتنقال صوت در آنها وجود داشته باشد عایق کاری صوتی شوند.سطوح جاذب صدا برای این امر مفید هستند.

لوازم رستوران
لوازم رستوران عبارتست از :میز ، صندلی ، میز کمکی ، میز چرخدار ، میز مقسم ، میز صندوق ، میز سرویس ، صندلی مخصوص اطفال ، ظروف مختلف سرویس ، گلدان برای گل ، تریلی های مختلف برای دسر و ظروف ، هواکش برای خارج شدن دود .
میزهای رستوران :میز های رستوران باید بدون لبه باشد ، شکل این میزها مربع مستطیل یا گرد است ، برای برگزاری میهمانی ها وجشن ها معمولاً از میزهایی استفاده می شود که به هم وصل و جدا می شوند . شکل این میزها نیز مربع مستطیل می باشد ، جدا شدن این میزها از یکدیگر از آن جهت ضروری است که به آسانی حمل و نقل شوند تا بتوان آنها را از درب ها خارج یا داخل کرد . میزهایی که برای رستوران انتخاب می شود دو نفره ، چهار نفره ، شش نفره و هشت نفره می باشد.
میزکمکی :میزکمکی را در موقع سرو ، کنار میز مشتری قرار می دهند و روی آن به تعداد مشتریان ، بشقاب و دیس غذا می گذارند و غذا را در کنار میز مشتری و مقابل او می کشند و کمک گارسن آن را جلوی مشتری قرار می دهد ، اندازه میز کمکی معمولاً ۸۵×۴۰ است .
صندلی مخصوص کودکان :از صندلی های معمولی بلند تر است و حتماً باید دسته دار باشد تا اطفال مسافرین بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند
صندلی رستوران :پس از ورود مشتری به سالن غذای, اولین عاملی که در ارتباط مستقیم با وی قرار می گیرد، صندلی است. صندلی تعیین کننده مدت زمانی است که مشتری در رستوران سپری می نماید.برای رستوران های لوکس حتی الامکان باید از صندلی مبله استفاده شود ، بهتراست پشتی صندلی صاف باشد تا براحتی بتوان روی آن نشست.