نمونه های برگزیده در طراحی کافی شاپ و رستوران1

رستوران گرانو


مکان : تهران، ایران

شرکت معمار : گروه طراحی Hooba

معمار مسئول: هومن بالازاده

تاریخ اجرا : 2013

نوع ساختمان: رستوران

جوایز:

رتبه 1 در رقابت های ملی طراحی داخلی ایران، در رده ساختمان های عمومی برگزار شده توسط مجله معماری و ساخت و ساز   2013

این طرح در نمای بر خیابان اصلی وبا دسترسی مستقیم قرار گرفته است.گرانو در واقع بازسازی یک فروشگاه برای ایجاد اولین شعبه یک رستوران با همین نام می باشد.

یکی از اهدف اصلی در طراحی این پروژه ایجاد فضای متحد خارج به داخل از پروژه است.به طوری که به صورت مستمر در پلان می توانید تمام عناصر داخلی و خارجی طرح (مانند، نورپردازی، سقف ، دیوار، مبلمان و …) را ببینید.

 

چالش ها :

ما در ساخت این پروژه با توجه به امکانات محدود و بودجه مشتری  یک الگوی اجرایی ایجاد کردیم. اجزای پروژه در مقیاس واقعی در یک بنر بزرگ چاپ شد و  یک مدل دقیق از پروفایل ها به سازنده تحویل داده شد.با این روش هزینه کاهش یافت. همچنین استفاده از چراغ SMD ساده که به راحتی در بازار پیدا می شود از دیگر روش های کاهش هزینه بود.


 

در واقع، ما سعی در ایجاد یک سبک خاص برای شعبه اول این رستوران با توجه به امکانات موجود در کشور و از پیمانکاران داشتیم. با توجه به اینکه بودجه مشتری در مدل سازی و طراحی ساختار پروژه بسیار موثر بود.


 

 

گالری ـ رستوران مکعب سفید
معمار: ترادیسی معماری پارس (مهدی بخشی‌زاده)
موقعیت: تهران، ایران (شهرک غرب، مجتمع تجاری گلستان، طبقه دوم)
تاریخ: 1391
مساحت: 93 مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: آقایان حسن عابدی و علی صدرایی
تیم پروژه: نوید صدر، گلناز بهرامی
جوایز: رتبه سوم ﮔﺮوه بازسازی جایزه ﻣﻌﻤﺎر 1392

موضوع اصلی در طراحی مکعب سفید، چگونگی پرداختن به فضا و معماری، به جای پرداختن به موضوع فرعی دکوراسیون و چیدمان بوده است. در واقع، سوال اصلی طراحان این بود که معماری فضای رستوران چگونه می‌تواند به مخاطب در دست‌یابی به تجربه فضایی متفاوت یاری رساند. در نتیجه انجام بررسی‌ها در یافتن پاسخ این سوال، به جای آغاز فرایند طراحی از خود بنا، از پتانسیل کارفرما که خود از مجموعه‌داران آثار هنری بود، استفاده شد. نتیجه این رویکرد، طراحی یک گالری بود؛ یعنی آیا می‌توان فضای معماری محدود رستوران را به گونه‌ای ساماندهی کرد که یک گالری هنری نیز باشد.


نکته اساسی در طراحی گالری، آزاد کردن سطوح دیوارها، برای نمایش آثار هنری است. نتیجه این بررسی‌ها، دست‌یابی به یک دیاگرام فضایی برای سامان‌دهی فضای رستوران و گالری در کنار یکدیگر است، به گونه‌ای که فضاهای خدماتی (رستوران) در مرکز فضا و با فاصله از همه سطوح و سقف، به صورت  نیمه‌معلق قرار گرفته باشد. بدین‌ترتیب، محدوده کشیده پروژه به دو قسمت مساوی در طرفین، یکی در سمت راهرو ورودی و دیگری در طرف حیاط مرکزی تقسیم می‌شود. با باز شدن فضای آشپزخانه از سه طرف، نور طبیعی از سالن سمت حیاط به سالنی که در طرف راهرو است، نفوذ می‌کند و همچنین به گردش هوا و سهولت در رفت‌وآمد مشتریان و خدمه کمک می‌کند. دو راهرو کناری در دو سمت توده اصلی، یعنی آشپزخانه، وظیقه ایجاد ارتباط دو سالن را بر عهده دارند. ارتفاع بلند این فضا امکان کوتاه‌تر کردن سقف آشپزخانه و در نتیجه جدا شدن کامل آن از سقف و کناره‌ها را فراهم می‌کند و این آشپزخانه در مرکز رستوران، به صورت مکعبی نیمه‌معلق خودنمایی می‌کند. دو کانتر در دو سمت آشپزخانه و در دو جهت مخالف، به منظور سرویس‌دهی بهتر به مراجعین در دو سالن تعبیه شده است.


نورپردازی این مکعب سفید در سه مرحله انجام شده است: مرحله اول، تامین نور کافی موضعی برای کاربران با تعبیه منبع نور در بالای هر میز، مرحله دوم، نورپردازی مکعب سفید مرکزی، مرحله سوم، نورپردازی دیوارهای کناری برای تفکیک و خواناتر کردن حجم مکعب سفید مرکزی و جداسازی دیوارها از سقف. با ترکیب و تنظیم شدت نورها، می‌توان نورپردازی‌های متنوعی را در ساعات مختلف روز و شب ایجاد کرد.




OS31 Designs Pop-Up Restaurant on a Frozen River

ساخت رستوران رو باز بر روی رودخانه یخزده 
طراحی پیشگام گروهی معمار بریتانیایی در زمینه سازه‌های کم وزن، برنده مسابقه‌ای بین المللی برای طراحی یک غذاخوری در وینی‍پگ کانادا شد. این رستوران که در دهانه رودخانه‌های آسینی‌بوین و رِد-که زمانی یکی از مسیرهای اصلی تجارت خز در آمریکای شمالی بود-قرار خواهد گرفت و بسیاری از آشپزان مشهور دنیا در آن مشغول خواهند شد.
«تونی بروم‌هِد» یکی از معماران شفلید پرکتیس می‌گوید که در زمستان کانادا، قطر یخ بر روی این رودخانه‌ها معمولا به دو فوت(حدود 7 سانتیمتر) می‌رسد و آن را به سطحی قوی و مناسب برای ساخت و ساز تبدیل می‌کند.
در این رستوران با وجود سرمای شدید می‌توانید انتظار غذای کاملا گرمی را داشته باشید، هرچند که برای لذت بردن از فضای رستوران باید کاملا خود را خوب بپوشانید. بروم‌هد می‌گوید: "در رستوران وسایل گرمایشی سطح بالا و گرمایی که از آشپزخانه می‌آید وجود خواهند داشت، اما شما باید حتما خود را خوب بپوشانید. اگر ما بتوانیم دمای هوا را در رستوران به صفر برسانیم، محیط کاملا دنج خواهد شد."

این سازه پیش ساخته که «RAW:almond» نام دارد، اولین سازه‌ای است که به طور خاص برای قرارگرفتن بر روی سطح یخزده آب طراحی شده است. این رستوران با ظرفیت 60 نفر، از ژانویه تا مارس سال آینده(هنگامی که آب شدن یخ‌ها آغار می‌شود) پذیرای مهمانان خواهد بود. این رستوران رو باز از داربست‌های آلومینیومی و پارچه‌هایی با قدرت کشسانی بالا ساخته می‌شود. بروم‌هد می‌گوید: "نورپردازی در این سازه بسیار مهم است، زیرا این رستوران در درجه اول در شب باز است و در آن زمان از سال هم در طی روز روشنایی زیادی وجود ندارد."
این ساختمان چلیپا مانند که از رودخانه‌های متقاطع الهام گرفته شده، دارای یک تراس نیز هست و طراحی داخلی آن به گفته داوران توده‌های برفی را به ذهن می‌آورد

نظرات 1 + ارسال نظر
علی دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 ساعت 16:20 http://newsme.blogsky.com/

خیلی عالیه

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.